Forslag til vedtak i sak 296/03:
Saken utsettes og vedtaket av 30.september 2003 trer midlertidig ut av kraft.
Kommunen skal utarbeide faste retningslinjer for dispensasjoner og prosessen
i forhold til avvikling av ulovlig oppførte bygg og ulovlige bruksendringer av
fritidsboliger og evt. driftsbygninger i LNF -områder. Disse retningslinjene
må ta sterke hensyn til de historiske forhold som for eksempel tidligere
bosetting og bruk, forbindelsen til næringsvirksomhet i jord- og skogbruk, og
gårdstilknyttet utleie. Retningslinjene må sikre hver enkelt rettferdighet og
ivareta den enkeltes rettssikkerhet, samtidig som de må være i tråd med
befolkningens ønsker og politiske retningslinjer.
Følgende bør vurderes nøye i forhold til dispensasjon fra generelle
forbud:
- Bygninger som historisk har vært brukt til boliger eller er plassert på
tuftene av slike, og som bebos av personer med historiske røtter på
eiendommen.
- Bygninger som har vært brukt eller brukes til bolig for folk som har
nærliggende jord- eller skogeiendom som skal drives etter jord- eller
skoglov.
- Bygninger som har vært brukt til utleiebolig, drengstue, kårbolig eller
lignende formål i gårdstilknyttet virksomhet.
- Usikkerhet og "god tro" knyttet til markagrensen før
fastsettelsen av denne i kommuneplanens arealdel i juni 2003, særlig i
forhold til bygninger som ligger innenfor inntegnet grense, men utenfor "markaforskriftgrensen"
(skogbrukslovens §17).
Forslag til vedtak:
Saken utsettes til plan- og miljøutvalget i Bærum kommune har lagt frem en
samlet plan for behandling av boligtiltak utenfor regulerte områder og
avvikling av ulovlig bruk av fritidsboliger og annet husvære i Bærum. Det gis
midlertidig brukstillatelse inntil en slik plan foreligger.
Det fremmes en samlet plan for behandling av boligtiltak utenfor regulert
område og avvikling av ulovlig bruk av fritidsboliger og annet husvære i
Bærum innen 1.november 2004.
En slik plan skal inneholde regler for:
- Unntak for nye bygninger innenfor markagrensen knyttet til stedbunden
næring og eksisterende boligeiendommer.
- Behandling av eksisterende frittliggende boligeiendommer i marka og i LNF
områder.
- Gjenoppbygging av eksisterende fritidsboliger og mindre byggetiltak for å
gjøre eiendommene tidsmessige i forhold til å opprettholde opprinnelig
tiltenkt og tillatt bruk.
- Tidsfrister og regler for avvikling av all ulovlig bruk av hytter og
fritidsboliger som permanente boliger i Bærum uansett hvor i kommunen
hyttene er plassert.
- Tidsfrister og kriterier for varig eller midlertidig bruksendring av
fritidseiendommer til boligformål eller næringsformål. Herunder
hensyntatt:
- Bygninger i områder regulert til boligformål
- Bygninger i uregulert område eller LNF område utenfor markagrensen som
opprinnelig er knyttet til landbruk, men som i dag leies ut til annet
formål.
- Bygninger som brukes til kommersielle aktiviteter i tilknytning til
landbruk, friluftsliv og turisme på eiers egen eiendom.
- Midlertidig bruksendring utfra eier og/eller brukers personlige forhold og
økonomi.
Samlet plan for behandling av boligtiltak utenfor regulerte områder og
avvikling av ulovlig bruk av fritidsboliger og annet husvære i Bærum:
- All bygging av nye bygninger innenfor markagrensen er i utgangspunktet
forbudt. Det gis unntak for bygninger som er nødvendige i utøvelsen av
stedbunden næring slik det til enhver tid vil være definert i kommunens
plandokumenter og arealplaner jfr. NOU 2003:14. Det kan også gis unntak for
mindre bygg på eksisterende boligeiendommer.
- Eksisterende frittliggende boligeiendommer innenfor markagrensen skal i
utgangspunktet behandles likt med frittliggende boligeiendommer i resten av
kommunen. Det samme gjelder annen frittliggende bebyggelse i LNF områder
så lenge hensynet til landbruksnæringen, naturverdier og
friluftsinteresser ellers er ivaretatt.
- Eksisterende fritidseiendommer innenfor markagrensen kan ikke omreguleres
til bolig. De kan imidlertid gjenoppbygges dersom de brenner ned eller på
annen måte blir ubrukelige ved ytre påvirkning. Manglende vedlikehold er
ikke tilstrekkelig grunn. Det tillates også mindre byggetiltak for å
gjøre eiendommene tidsmessige i forhold til å opprettholde opprinnelig
tiltenkt og tillatt bruk. Det forutsettes at nødvendige hensyn til annet
lovverk og kommunens regelverk i byggesaker for øvrig er ivaretatt.
- All ulovlig bruk av hytter og fritidsboliger som permanente boliger i
Bærum skal avvikles innen 01.09.2007. Dette gjelder uansett hvor i kommunen
hyttene er plassert. Etter denne tid påløper det dagsbøter etter nærmere
bestemmelser avhengig av inntekt og formue.
- Det kan søkes om varig eller midlertidig bruksendring av
fritidseiendommer til boligformål eller næringsformål. Søknader skal
være innkommet innen 01.05.2005.
- Det kan gis tillatelse til varig bruksendring ut fra følgende kriterier:
- Bygningene som ligger i område regulert for boligformål
- Bygninger som ligger i uregulert område eller LNF-område utenfor
markagrensen og som
- brukes til drengstue, kårbolig eller lignende formål i gårdstilknyttet
virksomhet.
- brukes til bolig for folk som har nærliggende jord- eller skogeiendom som
skal drives etter jord- eller skoglov
3. Brukes til mindre handelsvirksomhet, overnatting eller i kommersielle
aktiviteter i tilknytning til landbruk, friluftslivet eller turisme på eiers
egen eiendom.
Det kan gis midlertidig bruksendring på individuelt grunnlag for inntil 30
år ut fra følgende kriterier:
- Bygninger som historisk har vært brukt til boliger eller er plassert på
tuftene av slike, og som bebos av personer med historiske røtter på
eiendommen for så lenge som de selv bebor eiendommen.
- Bygninger som ligger i uregulert område eller LNF-område utenfor
markagrensen slik denne er fastsatt i kommuneplanens arealdel i juni 2003
og/eller utenfor grensen for markaforskriften slik denne er fastsatt i
forskrift og som har blitt bebodd i god tro i mer enn 10 år og der kommunen
ved faktisk handling har bidratt til å befeste troen.
- Bygninger som ligger i uregulert område eller LNF-område innefor
markagrensen eller på øyene og som har blitt bebodd i mer en 20 år og der
beboerenes alder og økonomiske stilling tilsier at en flytting vil gi en
utilbørlig belastning.
- .